خواب و تاثیر آلرژی بر آن

هوپنوس > مقالات هوپنوس > خواب و تاثیر آلرژی بر آن

خواب و آلرژی

آیا آلرژی می تواند بر روي خواب شما اثر بگذارد؟

اینکه آلرژی بر کیفیت زندگی تاثیر منفی میگذارد مشخص است، اما تاثیرات آلرژی برخواب با کیفیت چیست؟

 

 

 

 


تأثیر آلرژی بر خواب با کیفیت

مطالعات نشان می دهد AR (allergic rhinitis) تا حدود ۴۲٪ از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین نشان می دهد که AR کیفیت خواب را مختل می کند. به همین ترتیب ، ارتباط مثبتی بین AR و اختلالات خواب وجود دارد.

گرفتگی بینی یکی از علائم رایج AR است. انسداد بینی و AR اختلالاتی را در خواب ایجاد خواهند کرد. از جمله این اختلالات می توان به خروپف و آپنه خواب همچنین تنفس غیر طبیعی اشاره کرد.

همچنین بین شیوع آسم و آپنه خواب در مقایسه با شیوع اختلالات خواب و خواب آلودگی روزانه رابطه مثبتی وجود دارد. علاوه بر  این موارد ، ۷۱٪ بیماران آسم،  AR داشتند. افراد با سابقه ی AR در مقایسه با کسانی که سابقه AR ندارند، حین انسداد بینی ، دچار آپنه خواب شدید تر و مکرر می شوند.

مطالعات دیگر ارتباط بین AR و سایر اشکال کیفیت پایین خواب یا اختلالات خواب را نشان می دهد. این ارتباطات شامل تأخیر طولانی مدت شروع خواب ، اختلال در خواب ، استفاده از داروهای خواب و بی خوابی است.


کیفیت پایین خواب چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد؟

اگر AR بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد ، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • خواب آلودگی روزانه یا کسل بودن
  • اختلال در عملکرد شناختی
  • کاهش توانایی یادگیری
  • کاهش بهره وری در محل کار یا تحصیل
  • پریشانی احساسی
  • بهبودی بدنی ضعیف
  • اختلال یا کمبود خواب
  • کاهش کلی عملکرد شناختی

آلرژی های رایجی که روی خواب تأثیر می گذارند

آلرژی، پاسخ یا واکنش سیستم ایمنی بدن شما نسبت به چیزی است که معمولاً آسیب رسان نیست. سیستم ایمنی بدن شما این مواد را تشخیص داده و مواد شیمیایی مانند هیستامین را در پاسخ به آن آزاد می کند. هیستامین ها مواردی هستند که علائم آلرژی را ایجاد می کنند.

علائم آلرژی عبارتند از:

  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • خارش
  • تورم مجرای بینی
  • کهیر و تاول های پوستی
  • خارش یا آبریزش چشم

رینیت آلرژیک فصلی

اگر علائم آلرژی را در طول زمان های خاصي از سال تجربه مي کنید، احتمالا دارای رینیت آلرژیک فصلی هستید. زمان بهار، گرده درختان باعث آلرژی بهاري مي شود، در حالی که گرده علف ها و علف هاي هرز هنگام تابستان علت آلرژي مي باشند. اگر علائم آلرژي را در اواخر تابستان یا پاييز تجربه مي کنید، ممکن است به رگ ويد آلرژی داشته باشید.

رینیت آلرژیک دائمي

اگر علائم آلرژی را به طور مداوم در طول سال تجربه مي کنید، ممکن است به مواد حساسيت زايي درون جايي كه زندگي مي كنيد واکنش نشان مي دهید. مواد حساسيت زاي معمولی در محیط داخلی عبارتند از: كرم هاي ريز، قارچ ها و موهاي حيوانات، جوندگان و سوسک ها همچنین ممکن است علت آن وجود مواد آلرژیک در خانه شما باشد.

رینیت هاي غیر آلرژیک

این رينيت به لحاظ فنی آلرژی نیست، زیرا پاسخ ايمني بدنتان موجب اين التهاب نمي شود. با این وجود ممکن است علائم مشابهی با آلرژي داشته باشد. رینیت غیر آلرژی را می تواند از طرق ورزش كردن، خوردن بعضي مواد غذايي، قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا خشک، آلودگی هوا و همچنين بوی قوی إيجاد شود.


چگونه داروهای آلرژیک روی خواب تاثیر می گذارد

بسیاری از مردم برای درمان آلرژی های خود از دارو هاي آلرژي استفاده می کنند. یک نوع معمول از داروهای آلرژی، آنتی هیستامین ها است که با مسدود کردن هیستامین ها علائم آلرژی را درمان می كنند. گیرنده های هیستامین در بدن شما نیز سطح بیداری را تحت تاثیر قرار می دهند، بنابراین آنتی هیستامین ها باعث افزایش خواب آلودگی روزانه یا كسلي می شود. در واقع، آنتی هیستامین ها اغلب در داروهای کمک كننده خواب استفاده می شود.  علاوه بر این، اين دارو ها ممکن است به خواب گردي و پاراسومنيا منجر شوند. اگرچه اين دارو ها ممکن است به شروع خواب کمک کنند، اما اغلب کیفیت خواب را كاهش مي دهند. برخی مطالعات نشان می دهد که مزایای کوتاه مدت آن ها جزئي هستند، در حالی که استفاده طولانی مدت  آن ها با کاهش سلامت همراه است.

انواع دیگر داروهای آلرژی در دسترس هستند، كه معمولا از شمارش خارج است. آنتی هیستامین های غیر آرامبخش كه به طور معمول در فرم های اسپری وجود دارند، حالت خواب آلودگي را به حداقل مي رسانند.  گاهی اوقات دارو هاي ضد احتقان نیز در ترکیب با آنتی هیستامین ها، به صورت اسپری بینی و دهاني ، برای تسکین کوتاه مدت استفاده مي شوند.

برای درمان آلرژی ها بدون تشدید آرام بخشي و خواب آلودگی روزانه، ممکن است از کورتیکواستروئید بینی استفاده کنید. این داروها التهاب را درمان می کنند و علائم آلرژی را کاهش می دهند. اين دارو ها همچنین ممکن است خواب را بهبود بخشد و مشکلات آن را كمتر كند و در نتیجه خستگی و خواب آلودگی روزانه را نيز به حداقل مي رساند.


کاهش علائم آلرژی و خواب بهتر

اگر ترجیح می دهید از دارو آلرژی استفاده نکنید، می توانید کیفیت خواب خود را با اجتناب از موارد شناخته شده اي كه باعث حساسيت مي شوند بهبود دهید. در اینجا چند راه برای کمک به جلوگیری از مواد حساسيت زا ها و کاهش علائم آن وجود دارد.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرده

اگر آلرژی گرده ای دارید، مهمترین کاری که باید انجام دهید، اجتناب از خروج از منزل در زمان هايي است كه ميزان گرده در سطح بالايي است. پنجره ها و درب های خود را بسته نگه دارید. اگر هنگامي كه ميزان گرده بالا است بيرون مي رويد،   می توانید از ماسک N95 را برای جلوگیری از استنشاق گرده استفاده كنيد. هنگامی که شما از بيرون به خانه باز ميگرديد، حتما دوش بگیرید و لباس های خود را عوض كنيد تا از گرده خلاص شوید. همچنین، از تهويه ي هواي مناسب استفاده كنيد و هواي منزل را تميز نگه داريد.

تهویه هواي مطبوع، فیلترهای هوا و تصفیه کننده هوا

صرف نظر از اینکه آیا شما به موادي در فضای بيرون از منزل یا داخل حساسیت دارید، می توانید از تهویه هواي مطبوع و فیلتر هوا استفاده کنید تا به کاهش علائم آلرژی شما کمک کند. این سیستم ها می توانند مواد حساسيت زاي رایج، که ممکن است در هوا و يا سطوح خانه شما قرار داشته باشند را فیلتر کنند . از فن هايي كه هواي بيرون را به داخل مي آورند استفاده نكنيد. تصفیه کننده های هواي اتاق راه دیگری برای کمک به محدود کردن مواد حساسيت زا در محیط شما هستند.

کاهش استرس

در حالی که کاهش استرس ممکن است به طور مستقیم علائم آلرژی را کاهش ندهد، اما برخی از متخصصان در شرايط التهابي ارتباطات ذهن و بدن را اثبات كرده اند.آنها تئوری را مطرح كردند كه اگر استرس خود را تسكين دهيد، هورمون های استرس شما باید کاهش یابد. اين موضوع همچنين پاسخ آلرژیک یا التهابی شما را کاهش می دهد. روي اين موضوع تمركز كنيد که چگونه می توانید استرس شخصی خود را کاهش دهید و سعی کنید آن را روزانه تمرین کنید.


اگر آلرژی شما باعث اختلال قابل توجهی در کیفیت خواب شما شود و در نتیجه کیفیت زندگی شما را تحت تاثير قرار دهد، شما باید به يك پزشک برای مشاوره حرفه ای مراجعه کنید. پزشكان ممکن است بتوانند دارو هاي بهتري را پیشنهاد کنند یا با پيشنهاد تغییراتي در شیوه زندگی فردی راهي برای کمک به کاهش علائم آلرژی ارائه دهند.

Rate this post

مطالب پیشنهادی هوپنوس

دستگاه های ضد خروپف

علت خروپف در خواب چیست؟

علت باز ماندن دهان در خواب

رفلاکس معده و تنگی نفس در خواب

درمان خروپف

دلایل خروپف در زنان

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *