اثرات درمان آپنه خواب بر بهبود عملکرد مغزی

هوپنوس > مقالات هوپنوس > اثرات درمان آپنه خواب بر بهبود عملکرد مغزی
اثرات درمان آپنه خواب بر بهبود عملکرد مغزی

مطابق با آخرین تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران، اثرات درمان آپنه خواب بر بهبود عملکرد مغزی بسیار زیاد است. آپنه خواب یک نوع اختلال می باشد که در موقع خواب به وجود می آید. در این حالت راه تنفسی افراد باریک می گردد و تنفس برای آن ها سخت تر می شود. این اختلال نه تنها باعث بی خوابی افراد می شود، بلکه سبب بروز مشکلات متعدد مغزی نیز خواهد شد. امروزه روش های درمانی مختلفی برای این اختلال وجود دارند که می توان در بهبود آپنه خواب و یا درمان قطعی آن موثر باشند.

بررسی اثرات درمان آپنه خواب بر بهبود عملکرد مغزی

طبق بررسی های انجام شده، اثرات درمان آپنه خواب بر بهبود عملکرد مغزی یک امر معلوم و آشکار می باشد. در شرایطی که فرد به آپنه خواب دچار شود، در تفکر کردن با مشکلات متعددی مواجه می شود. افرادی که با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند، با گذشت زمان فراموشی می گیرند و حافظه خود را از دست می دهند.

شدت این اختلال با میزان قدرت تفکر و نحوه عملکرد مغز رابطه بر عکس دارد. هر چه این بیماری شدت می گیرد، مغز عملکرد نامناسب تری از خود نشان می دهد و ضعیف تر ظاهر می شود. بنابراین افرادی که به بیماری آپنه خواب مبتلا هستند باید حتما در همان مراحل اولیه برای درمان بیماری اقدام کنند و جلوی پیشرفت بیماری و بروز اختلال در مغز را بگیرند.

راه های درمان آپنه خواب
راه های درمان آپنه خواب

بیشتر بخوانید: آیا آپنه خواب خطرناک است؟


چرا آپنه خواب می تواند سبب از دست دادن حافظه شود؟

فرد دچار بی خوابی شبانه می شود و مغز انسان نمی تواند اطلاعات را در هنگام خواب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال دهد و به مروز زمان فرد حافظه خود را از دست می دهد.

تاثیر آپنه خواب بر مغز

زمانی که فرد دچار اختلالات تنفسی به هنگام خواب شود به آپنه خواب دچار می شود. اثرات درمان آپنه خواب بر بهبود عملکرد مغزی یک امر واضح و روشن می باشد. این اختلال نحوه اکسیژن رسانی به مغز را مختل کرده و همین امر سبب کاهش عملکرد مغز می شود. با کاهش خونرسانی به مغز، ماده خاکستری درون مغز نیز با اختلال مواجه می شود و در نتیجه ذهن فرد قدرت خود را از دست می دهد.

افرادی که از آپنه رنج می برند، نمی توانند خواب مناسب و راحتی داشته باشند. از این رو مغز دائم احساس خستگی می کند و نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. از آن جایی که آپنه خواب اجازه داشتن خواب عمیق را به فرد نمی دهد، پاکسازی مواد سمی از مغز نیز به درستی انجام نمی گیرد و در نتیجه فرد به بیماری هایی مانند آلزایمر مبتلا می شود. این اختلال همچنین بر روی ماده سفید مغز نیز تاثیر منفی می گذارد و در نتیجه رابطه بین نورون ها از بین می رود.

عوارض اختلال در عملکرد مغز
عوارض اختلال در عملکرد مغز

عوارض اختلال در عملکرد مغز

اثرات درمان آپنه خواب بر بهبود عملکرد مغزی بسیار زیاد است و فرد به از بین بردن علائم آپنه خواب، می تواند کمک بزرگی به مغز و قدرت تفکر خود کند. زمانی که فرد به آپنه خواب مبتلا می شود و مغز را دچار اختلال می کند، عوارض زیادی را برای او به جای می گذارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • اختلال در تمرکز
  • تحریک پذیر شدن افراد
  • افزایش استرس
  • افسردگی
  • از دست دادن حافظه
  • کاهش مهارت استدلال
  • اختلال در قدرت تصمیم گیری
  • کاهش خلاقیت افراد
  • کاهش موفقیت های کاری و تحصیلی

کلام آخر

از آن جایی که آپنه خواب یک بیماری خطرناک می باشد، باید هر چه سریع تر برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. با اثبات این موضوع توسط  محققان که اثرات درمان آپنه خواب بر بهبود عملکرد مغزی بسیار زیاد است، باید روش های مناسبی برای بهبود این اختلال بیابید. در شرایطی که فرد به آپنه خواب مبتلا باشد، سیستم اکسیژن رسانی به مغز با مشکل مواجه می شود و در نتیجه مغز نمی تواند به درستی کار کند. مهم ترین عوارض این اتفاق، از دست دادن حافظه، استرس و افسردگی، کاهش خلاقیت و مهارت فرد می باشد.

Rate this post

مطالب پیشنهادی هوپنوس

دستگاه های ضد خروپف

علت خروپف در خواب چیست؟

علت باز ماندن دهان در خواب

رفلاکس معده و تنگی نفس در خواب

درمان خروپف

دلایل خروپف در زنان

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *