خواب و بارداری

هوپنوس > مقالات هوپنوس > خواب و بارداری

بارداری و خواب

طبق بررسی های صورت گرفته تقریبا 50درصد مادران باردار مشکلات خواب را تجربه می کنند و از این موضوع اصلا خوشحال و راضی نیستند.  تغییراتی هورمونی، تغیر شکل بدن و البته استرس از موارد اثرگذار می باشد. از آنجا که این مشکلات می تواند هم بر مادر و هم جنین اثرگذار باشد، لازم است مشکلات خواب جدی گرفته شوند و با درمان و یا برطرف نمودن آنها سلامت مادر و جنین را تضمین نمود. این مشکلات خواب میتواند بر: سیستم ایمنی، فشار خون و قند خون مادر و جنین اثر بگذارد. ما در این مقاله در تلاش هستیم تا به ساده ترین روش ممکن این مشکلات را رفع نماییم.

 

 

 


چگونه بارداری بر روند خواب اثر میگذارد؟

در ادامه عوامل موثر بر مشکلات خواب در هنگام بارداری را ذکر میکنیم:

هورمون های اثرگذار:

1.استروژن: استروژن معمولا باعث گشاد شد رگ ها برای عبور بیشتر جریان خون می شود. این اتفاق معمولا باعث ورم در پاها و گرفتگی بینی در خانم های حامله می گردد. هر دو این مشکلات میتواند به خروپف بی انجامد.

2.پروژسترون:  یکی دیگر از هورمون های زمان بارداری، پروژسترون می باشد. این هورمون میتواند منجر به گرفتگی بینی و همچنین احساس سوزش در قلب شود که هر دو این موارد میتوانند بر خواب فرد اثر منفی بگذارند. هم پروژسترون و هم استروژن باعث کاهش طول مدت مرحله REM در خواب بشوند (که همان خواب عمیق می باشد)

3.اکسی توسین: هنگامی که زمان زایمان نزدیک میشود، ترشح اکسی توسین نیز افزایش می یابد، افزایش ترشح این هورمون منجر به بیدار شدن های مکرر در طول شب می گردد.


بالش های بارداری - خواب و بارداری

راه های برای خواب بهتر در دوران بارداری:

  • استفاده از بالش های بارداری: این بالش های بین دو زانو قرار میگیرند و باعث میشوند پشت شما صاف قرار بگیرد و کمر درد شما به حداقل شود و راحت تر بتوانید بخوابید.
  • داشتن زمان خواب شبانه با برنامه
  • کاهش میزان نوشیدنی قبل ازخواب
  • کاهش دما اتاق

 

Rate this post

مطالب پیشنهادی هوپنوس

دستگاه های ضد خروپف

علت خروپف در خواب چیست؟

علت باز ماندن دهان در خواب

رفلاکس معده و تنگی نفس در خواب

درمان خروپف

دلایل خروپف در زنان

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *