بی خوابی بعد از کرونا (پارت دوم)

هوپنوس > مقالات هوپنوس > بی خوابی بعد از کرونا (پارت دوم)

چطور خواب بهتری داشته باشیم؟

کرونا و بی خوابی

اگر تنها گاهی اوقات دچار بی خوابی می شود این موضوع اصلا جدی نیست. ولی اگر به صورت مزمن دچار بی خوابی هستید حتما از یک متخصص خواب کمک بگیرید. در واقع هدف از این درمان این است که به شما کمک کند مغز خود را شب ها خاموش کنید.

 

 

 

 

 

 

 

بخشی از درمان را خودتان می توانید در خانه داشته باشید که در ادامه توضیح داده شده است:

 

اولین گام برای این کار این است که از اخبار بد و استرس زا به خصوص شب ها دوری کنید.

گام بعدی این است که اگر از خانه کار می کنید همان برنامه روزانه سر کار خود را داشته باشید. صبح زود بیدار شوید و شب ها تا دیر وقت کار نکنید. هر روز صبح ساعت بگذارید و با اولین زنگ آن از خواب بیدار شوید. ساعت استراحتتان در طول روز دقیقا مثل زمانی باشد که سر کار هستید. برای ناهار کمی استراحت کنید و یا بیرون بروید و کمی قدم بزنید. نیم ساعت قبل از خواب نور خانه را کم کنید. نور زیاد باعث می شود مغز از ترشح هورمون ملاتونین (هورمونی که بخشی از چرخه طبیعی خواب ما است و به خوابیدن ما کمک می کند) جلوگیری کند.

 گوشی خود را در تخت چک نکنید.

 


 

دورکاری

 

 

  • تخت خواب یا اتاق خواب دفتر کار شما نیست:

قیل از خواب سعی نکید باقی کار روز خود را انجام دهید یا اینکه به ایمیل های خود در تخت جواب دهید.این کار باعث بیدار شدن مغز شما می شود.

  • تحرک بدنی داشته باشید:

سعی کنید در طول روز یا حداقل یک ساعت قبل از خواب کمی تحرک بدنی داشته باشید و حرکات کششی انجام دهید تا استرس روزانه را از بدنتان خارج کنید.

 

 

 


چرت بعدازظهر

 

 

  • خواب بعد از ظهر ممنوع:

درست است که یک چرت کوتاه بعد از ظهر باعث می شود که عصر و شب پر انرژی تر باشید و بازده بیشتری داشته باشید ولی خواب بعد از ظهر طولانی مدت تاثیر بدی بر روی بدن دارد چون ریتم طبیعی خواب شما را به هم میزند. بین اینکه بعد از ظهر کمی خسته باشید و کارهای کمتری انجام دهید تا اینکه شب خوابتان نبرد گزینه اول را انتخاب کنید تا همیشه خواب منظمی داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

  • از نور خورشید غافل نشوید:

ترکیب نور خورشید و خواب شبانه کمک می کند که هورمون های شادی آور در بدن ترشح شود.


شام زود

 

 

 

  • شام زود بخورید:

اگر ساعت 11 به تخت می روید سعی کنید تا ساعت 7 شام بخورید تا بدن شما زمان کافی برای هضم غذا را داشته باشد. بدن شما نیاز دارد که شب ها استراحت کند نه اینکه مشغول هضم غذا باشد.

 

 

 

 

 

 

بی خوابی نصف شب

 

 

 

 

سعی کنید کمی قدم بزنید یا یک کار تکراری انجام دهید ولی به هیچ عنوان از موبایل یا نور زیاد استفاده نکنید.

 

 

 

 

 

 


دوری از اخبار

 

 

  • عصرها از اخبار و شبکه های اجتماعی دوری کنید:

مغز شما نمی تواند تمام اخبار و استرسی را که در طول روز متحمل شده به یکباره فراموش کند و این باعث می شود مغز شما شب خاموش نشود و مدام به این اخبار فکر کند و شما خواب راحتی را نخواهید داشت.

 

 

 

 

 

 

 

سیگار و الکل

 

 

  • الکل و قهوه آخر شب ممنوع:

با اینکه الکل ممکن است باعث شود احساس خواب آلودگی کنید ولی تاثیر بدی بر روی مسیر تنفسی شما و کیفیت خواب شبانه شما خواهد گذاشت.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

قرص خواب

 

 

  • داروهای خواب:

در استفاده از داروهای خواب احتیاط کنید. این داروها شب خواب راحتی به شما می دهند ولی ممکن است صبح ها خواب آلود از خواب بیدار شوید و یا اینکه از لحاظ روانی به آنها وابستگی پیدا کنید طوری که بدون دارو خوابتان نبرد.

 

 

 

 

 

 

 

مدیتیشن

 

 

 

  • مدیتیشن کنید:

امروزه اپلیکیشن های بسیاری وجود دارند که با کمک آنها می توانید مدتیشن کنید. تمرینات مدتیشن بر اهمیت ارتباط بین ذهن و بدن تاکید دارند. البته یاد گرفتن این تمرین ها زمان می برد ولی باعث پایین آمدن هورمون استرس در بدن ما می شود. در واقع این تمرین ها به شدت به افرادی که مدت های مدیدی ازبی خوابی رنج می برندکمک می کند ذهن خود را آرام کنند و بدون استفاده از دارو بتوانند شب ها به خواب بروند و بدن سالم تری داشته باشند.

 

 

 

 


 

 

 

خروپف ، علت خروپف ، درمان خروپف و راه های درمان خروپف را می‌توانید در این صفحه ببینید.

برای دسترسی به مطالب انواع مشکلات خواب، اینجا کلیک کنید.

Rate this post

مطالب پیشنهادی هوپنوس

دستگاه های ضد خروپف

علت خروپف در خواب چیست؟

علت باز ماندن دهان در خواب

رفلاکس معده و تنگی نفس در خواب

درمان خروپف

دلایل خروپف در زنان

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *